Hoe meer alternatieven er zijn voor de auto als vervoermiddel, hoe aantrekkelijker het wordt om de fiets of deelauto te pakken, stelt Martin Matthijse, projectmanager Waterlandkwartier in de gemeente Purmerend. “En er blijft meer ruimte over voor groen, klimaatbestendigheid en waterberging.” In de nieuwste aflevering van de podcast Toekomstbestendig Bouwen bespreekt hij met Paul Chorus, beleidsadviseur mobiliteit bij de provincie Noord-Holland, hoe we mobiliteit kunnen integreren in woonwijken.
In het tweede seizoen van de podcast ‘Toekomstbestendig Bouwen’ gaat podcastmaker Zegert van der Linde in gesprek met kenners en koplopers op een voorbeeldlocatie. Samen gaan ze op zoek naar kennis en inspiratie voor de leefomgeving van de toekomst. In de afleveringen dagen gasten ons uit om groen, gezond en duurzaam te bouwen.
Bouwen in de buurt van voorzieningen
Het voorbeeldproject in deze aflevering is het Waterlandkwartier in Purmerend, waar in een kantoorgebied vlakbij een treinstation hoogbouw komt. Deze wijk, in de buurt van het centrum, wil Purmerend niet teveel belasten met autoverkeer. Matthijse: “Hoogbouw wil je graag in de buurt bouwen van je voorzieningen. Die zijn dan op loopafstand. En we willen voorzieningen aanbieden als deelmobiliteit. Zodat iedereen optimaal van mobiliteit kan genieten.”
Streekhubs ontwikkelen in landelijke gebieden
“In de minder verstedelijkte gebieden kunnen we met streekhubs een aantrekkelijk alternatief ontwikkelen voor de auto”, stelt Chorus. Zo’n hub moet een knoppunt zijn waar je over kunt stappen van fiets of auto op OV of deelmobiliteit. “Het liefst wil je ook dat er wat reuring is, een koffietentje of bibliotheek waar je kunt werken.”
Hoe werk je samen met gemeenten, inwoners, ontwikkelaars en vervoersbedrijven aan de mobiliteit van de toekomst?
Luister snel deze podcastaflevering!
Tip: abonneer je op de podcast (klik in Spotify op ‘Volgen’), zodat je de volgende aflevering sneller ziet.