Duurzame mobiliteitsoplossingen moeten net zo eenvoudig te gebruiken zijn als de auto. Daarom pleit kwartiermaker Maarten van Biezen voor een totaalconcept, waarin deelvervoer, OV en fiets naadloos op elkaar aansluiten. In deze (voorlopig) laatste aflevering van Toekomstbestendig Bouwen schetst hij een ambitieus plan voor de toekomst. “We moeten niet bezig zijn om één vervoersmodel te optimaliseren. Het gaat om het geheel en dat geheel moeten we groter maken.”
In de podcast ‘Toekomstbestendig Bouwen’ geeft Zegert van der Linde een verdieping op de 6 pijlers van duurzaam woningen bouwen: inspiratie voor iedereen die onze leefomgeving duurzaam en toekomstbestendig wil maken met duurzame woningbouw. In de afleveringen dagen gasten ons uit om maximaal gebruik te maken van alle mogelijkheden op het gebied van onder meer circulair, energieneutraal en klimaatadaptief bouwen.
Eén parkeerplek per huis is praktisch gezien ingewikkeld
Dat we niet steeds maar weer meer auto’s kunnen toevoegen aan het wagenpark van Nederland heeft praktische redenen, legt Van Biezen uit: “We gaan de komende jaren 900.000 woningen bouwen. Stel dat elke woning één parkeerplaats mee mag nemen. Dan hebben we ongeveer de ruimte van de gemeentes Delft en Rijswijk aan extra parkeerruimte nodig.” Steden maken het al steeds minder aantrekkelijk om met de auto de stad in te gaan. Maar de voorwaarde van minder auto’s is dat het alternatief net zo goed moet zijn, stelt Maarten van Biezen. Dat betekent dat je zonder enige moeite moet kunnen overstappen van het ene op het andere vervoersmiddel.”
Nieuwsgierig naar wat Maarten van Biezen nog meer heeft te vertellen?
Luister snel deze podcastaflevering!